Kisah Satu Syawal..








Macam yang penah aku tulis dalam entri aku sebelum ni,this year adalah tahun pertama aku beraya kat kampung encek lola.Idokla jauh maner,rumah MIL aku kat Rembau ja pun..Dalam sejam perjalanan ja,da sampai pun kat Kg.Pilin neh.Tapi tu la,dah katanya beraya bukan kat kampung sendiri (Gombak tu kira kampung eh..??)kenfemla feelnya lain.Bley tangkap nanges wei...Yang pasti petang Khamis,puasa terakhir haritu,time aku salam mak aku sebelum bergerak balik Rembou,perrrgh mak aku da setat buat "drama airmata" dia dah..Sudah.Jadik syahdu syahdan kejap.Sedih kott oang tua tu,bila cucu kesayangan ngan anak fompuan dia yang kepala batu tapi rajin neh(sempat lagituh!) tarak  untuk beraya sama this time around...


Aku berkampung kek Rembou since malam raya sampaila pagi raya ke-3.Kire 4hari 3 malamla..(cehh berkira!).Plan asalnya nak bergerak balik Gombak on malam sabtu tu,tapi besala bila ikut janji ngan en.lola..selalu jek ter"babas".Ikut kapla "kapten kapal",hmmm layankan saja..Reasoning nak kena ada malam raya bukan sebab nak tolong kacau rendang or bakar lemang tau.Mai mak in law neh very da fhantass,u know.Rendang,lomang semua dia da setel siang kamis tuh(huhu dapat escape!)Actually malam raya tu after isya' ada geng takbir kampung laki ai akan meround dari rumah ke rumah.Tambah plak rumah MIL akunyer turn second last..dekat doblas lebey baru depa jejak umah MIL aku.So kenala prepare makan aper yang patut tuk depa.Malam raya tu satu pamili in-law aku tido lambat.Naseb pagi raya tu aku tak terbabas weiii!



Pagi Syawal..memang syahdu giler.First time beraya kat luar KL.Kat rumah in-laws pulak tu.Memang feelnya lain abes.Tapi suasana pagi raya tetap sama.Havoc,chaos!Dengan cucu2 yang bebelas oang terkejar ke sana ke sini,anak menantu duk bersiap nak pi semayang raya..tu belum lagi yang terjerit,menanges..perghh memang riuh!Naseb rumak mak mentua ai besau yuuu!




Selesai sesi mintak ampun mintak maap ngan perabiss duit raya mak pak sedara..kami semua shoot pi kubur arwahnya adek en.lola.First time aku pi kubur yang letaknya nun tinggi kat atas bukit..




Menapak macam pi hiking.SIL aku da mengagau capai orang kiri kanan cos dia melaram pakai heels.Masaklakan..Akak maintain nyahh..ayu gitu tapi sampai tang kaki..memang fail.Muahahahaha.Yang penting akak steady panjat bukit hoke.


Settled kat kubur,bermulala acara menziarah sanak sedara in laws aku.Mak ngan pak mentua aku sekampung,so paham2la betapa ramainya sedara sekeliling kampung yang wajib pegi.Perrrgh,memang hari ni dalam sejarahla kan,aku beraya non-stop.Total2 lebeh 8 bijik rumah kena terjahh!Naseb ade break semayang jemaat kalo idok lagi banyakla lagi rumah yang kene terjah ngan pamili en.zubir sama cik pah =D.Makan memang tarak kontrol2 punya!Laksala,nasi camporr la rendang,lemang sama nasi impit da wajeb2 la..Adoila,tambah doublela berat aku balik raya ni.. Okeh cukup takat neh dulu citer pagi raya aku.Benornyer banyak lagi..tapi da time nak masak.Nak pi sarung uniform “bibik” jap.The continue aku sambung malam or sok eh?Sementara tu,layan gamba ai ngan en.lola yang bajet *poyo* macam tenga shooting video klip lagu raya..Muahahahahah,bai.





Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..