Daging Masak Kicap : Naked Chepp Style!












Balik dari beraya kat Rembau haritu,en.lola megidam.Ntahkenapentah,boleh plak rekues suhh aku buat Daging Masak Kicap.Tadak hal pun,cumanya aku ni tak penah lagi buat masak kicap guna daging..Aku ni kureng sket makan daging.Aku prefer ayam lagik.Kalo makan daging tu,rase 'berat' banget badan.Besa2 kalo buat rendang ker,aper2 laukla aku selalu guna ayam jek.So neh kire perst time ar aku nak masak guna daging.Memang kes gamble laneh.Tapi jangan risau da selamat ditry,test da.Siap dapat 'kelulusan' dari Pn Hajah Hadida or to'tuk a.k.a mak aku lagik!Ko ingat senang nak dapat thumbs-up or 'ok' dari hajah sorang neh??Susah weiii..So no worry.Tadek sesape lagi yang masuk ICU lepas makan lauk yang aku masak neh okeh.Nak tau resipi Daging Masak Kicap naked chep style aku tak?Jom,apalagi men masak2la...


hitam itu menawan.....okeh!


Bahan2 yang nak kena ada :

opcosla..Daging!(ikut korang nak banyak mana,aku pakai hap kg jek tuk 2org makan..tahan 2hari punya lauk!Ahahahaha..)
2 bijik bawang merah & 4 bijik bawang putih (nak ketuk bole,nak blend bole,nak hiris nipis2 pun bole.Aku hiris jek bawang merah,then bawang putih tu aku ketuk..pemalas kan?)
1 bijik bawang besar (potong 4 - neh nak buat garnishing,buh last sekalik)
10 bijik cili api & 5 cili merah (ni kena blend,kalo nak senang buh jek cili boh!)
2 bijik cili merah (buat hiasan)
2 inci halia (ketuk oke)
1 batang serai (ketuk jugak)
Kicap manis & kicap masin (ikutla nak buh banyak mana,nak kuah pekat buhla sebotoi..eh tak!Buhla secukup rase dan kaler yang disukai okeh)
Serbuk lada itam sepedas rasa (kasik efek 'panas')


Cara2 menyediakannyer mencampak
1.Potong daging ikut saiz yang korang suka.Nak petak ker,tiga segi ker,tebal or nipis,tak kesah.


2.Rebus dulu daging tadi sampai mendidih.Kalo korang potong tebal2 kasik 2kali mendidih cos nak make sure daging tadi lembut.Nanti tapayah nak jerang lamer2 n takdekla rase macam makan chewing gum yerk.
Air rebusan daging jangan dibuang.Tula secret ingredient aku.


3.Setel daging tadi bolehla mula menumis bawang merah ngan bawah putih tadi yer puan2(yang either dihiris,ketuk or blend).Masuk sama halia ngan serai yang da diketuk.Tumis sampai naik baru then masuk cili yang da diblend(or cili boh).Laki ai suka pedas so buh bbebanyak pun tadek hal.


4.Da agak2 ada yang tebersin(meaning cili da masaklorr) bulehla buh kicap manis,kicap masin,ngan air rebusan daging tadi.Takyah tambah air dah,kalo rase tamak nak kuah banyak baru tambah tau.Nak efek ber'peluh' buh serbuk lada itam banyak sikit.Biar sampai mendidih n pekat.Kalu perlu ko nak tambah masin or masin tambahla garam or gula,mana patutla.Kalo akunyer style da takyah,cos kicap manis sama masin da kasik belen (read:balance) rasa just nice.


5.Last sekali buh cili hiasan ngan bawang (potong 4),kasik didih kejap and da bole hidang!

Siappp suda..senangkan??Cube tau ^_^

Comments

  1. bes nih. buleh di coba ya... ngehehehen.. Reen ni kalo daging tu tak reti nak potong. Takut ter liat. hohoho..

    ReplyDelete
  2. Try2..best oo
    Potonj jek,tadek hal.Yang penting rebus dulu tau.Insyaallah okeh,tak liat punyer!^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..