My all time favourite - Blueberry Cheesecake!

Assalammualaikum korang!

Entri wordless aku duk tepek kat ateh tu separuh hari cukupla eh?
Choop sekejap kisah Bali same kisah kawen adik aku,moh aku selit cerita pasal makan2 pulak eh.Lama dah tak bersidai kat sini.
Saja,rindu nak buat korang terliuq!
Hehe *LEMPANG* 


Akukan,adelah antara spesies manusia yang paling SETIA(kott) dalam donia neh.Faithfull kalo ayat mat sallehnya.Aku rasalah.And setia aku ni firstly on manusiala.Contoh cam kapel2 dulu aku baik(muntohh) tak reti 'pasang' 2,or 3 befren.SETIA pada yang satu ja yuh!SUMPAH.Da kahwin lagila wajib setia ke akhir hayat..Setia aku ni takla limited pada manusia ja.On macam2la.Pada banyak benda.Benda,tempat makan and cake pun tak terkecuali.Pendek kata,once kalo aku dah suka something..dah in a way macam 'jatuh hati' memangla tak pandang lain dah!

Macam kes aku,ALL-TIME favourite cake aku adelah Blueberry Cheesecake.Wuwuwuwuwuwu,kalo lalu tepi Secret Recipe dolu memang tak penah miss ah.First attempt buat Blueberry Cheesecake kendiri..wootwoot!Feedback / survey yang diterima dari kengkawan kata SEDAP~~~priceless!^_^*OOOoh terasa nak nanges jap*

Siap masak malam sebelum tu,aku postkan gambo ciskek yang kat ateh tu kat FB.And adelah sikit aku bawak ke opis untuk kasik kengkawan rasa.First time buat,kata testing,memangla kecik giler.Kasik a few rasa including this one boss.And guessed what?Derang TERUS MO ORDER!Wuwuwuwuwuwuwu.CUAK+EXCITED+TERUJA+RASA DIAWANG2AN semua hado,semua aku rasa!Mana taknya,benda yang kita suka and suka2 buat ada orang pecaya n suka n summore nak order!Seronok wey!Undescribeablelah!Apetah lagi kesukaan kita tu bole datangkan sumber duit!Aku kan budak baru belajar...teruja abes weh!Alhamdulillah,kire rezekila walaupun takdala nak untung juta2 kan?Yang penting cukup beli bahan mentah n upah masak okla kan for beginners cam aku.Kire dapat practise ma..just seronok,ada yang appreciate hasil masakan kita.Ade bakatla kirenye..mwuahahahaaha *nak jugak!*

So aku pun buatla 2 bijik.Gigih ko pergi kedai bakeri beli segala pekakas baru n stock-up stuffs.Yang aku hado tu stock untuk makan sendirik okla.Nak juai kat orang macam tak proper so silela tambah baik yang baru..Since kengkawan berkenan nak menuba,nak try,test tengok gak recipe,tak salah kot kalo aku share ngan korang sekali.Bukanker kalo kita share lagi ber'tambah' apa yang kita dah ada...kan?Apapun sharing is caringkan?Cos aku ni hamatttla caring mohler kite nengok sesame recipenya but style aku.

HOMEMADE BLUEBERRY CHEESECAKE
  

For time being inilah saiz FAVOURITE aku....the minis!Best...amek satu terus ngapp!Takyah messy2 nak potong2 segala.Simple n praktikal.Tapi kene gigih sikitla buat base dia satu2.Apepun..jom tengok bahan2nyer jom!


*NOTE : Bahan2 kat bawah ni adelah mengikut sukatan untuk tin cake yang 6/7 inch or 1/2kg punyer cake tau!Jangan konpius tengok gamba plak yer..hehe


BAHAN2NYA  :

Untuk Cream Cheese Filling
500 gm Philadelphia Cream Cheese
1 cawan gula kastor
3 biji telur
4 sudu kecil Natural Sour Cream
2 sudu kecil essence vanilla
250 gm blueberry filling (ape brand pun bule)

Biscuit base
12-15 keping Mc Vities digestive biscuit
125 gm/separuh Tatura butter


CARA2 MENYEDIAKAN :

Biscuit base
1.Cairkan butter

2.Hancurkan or blender digestive biskut tadi ikut kesesuaian/kesukaan korang (kalau aku suka yang tak berapa halus,cos rasa best kalo kasar bila ngaap..hehe)

3.Mixedkan biskut dengan melted butter tadi and gaul sampai sebati.


  
4.Mampatkan adunan biskut tadi ke acuan yang korang nak guna.Ketebalan paling sesuai(pada akula) adelah dalam half inch.Tengok korang gakla nak tebal mana.Selesai,masukkan bahan ni dalam fridge.Kasi sejuk sementara nak buat cream cheese punya filling.



Cream Cheese Filing
1.Masukkan cream cheese,gula,essence vanilla and sour cream and pukul selama 15 minit sampai sebati ang ringan.

2.Masukkan telur satu persatu and pukul sampai sebati.


3.Tuang ke atas biscuit base tadi and bakar selama 60minit/1jam pada suhu 180 darjah celcius.


Masa masak memangla naik gebu tinggi..hehe tapi bila dah keluar dari oven............


Akan kempis cenggini yer.Dont worry,memang sepatutnya jadik macamtu.Normal.


Da sejuk sikit barula korang letakkan blueberry filingnya.Nila ghuper first ever homemade blueberry cheesecake aku.Kecik...jek kan?Tapi LICIN!Best!



Yang ni aku buat untuk bos kat opis.Orang pertama yang order.Terharuuuuuuuu



Yang neh aku buat khas untuk kawan blogger kesayangan ,cik puan pidah!



Ni yang paling latest.MINIS!

Comey..kan?APER...malas nak bakor.Nak order ker?Boleh jer.Kontek aku kat yellapples@gmail.com eh.

Selamat membakor kengkawan!

Comments

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..