I HEART Bali - Berjalan2 ke Tanjung Benoa,Nusa Dua n Turtle Island!


Assalammualaikum,hi korang!

Aku nak sambung al-kisah trip Bali aku yang memang dah basi itu hari.
Harap korang tak bosanla eh.
Dulik.
Nak share jugak.mwahahahaha
Hari kedua kami di Bali harusla dimulai dengan makan2.

Breakfast 2 hari kami disitu adelah inclusive sekali dengan bilik punyer rega.Buffet breakfast adelah provided by Gabah Restaurant.Nothing great,biasa2 jak semuanya.Bread n butter adelah sedap.And yang aku berulang tambah adelah spagheti dia.Hebak tak,breakfast makan Spagheti Alfredo?Ngko.....hado??Kat Bali ni pun adagak menu nasi goreng sama mihun goreng.Aku adelah sedikit jakun.Tapi idokla memberansangkan rasanya..

 


Pinggan en.lola pagitu.Soploh kali aku tanya "Cukop ker neh??" Hine ker bila aku tanya soklan yang jujur....cenggitu?Amek berat okeh.. 

 

Aku tatau kenapa aku tamau duduk kat belakang tu...cosy giler k.Nyaman gituk.N yet aku pilih duduk kerusi and port yang sama for 2 days in a row! -________-

Entrance Gabah Restaurant.Depan aku ni ja dah Kuta Square.En.lola kejenya adelah mengamek gamba aku.Jadik photog yang tak dibayo.Gamba dia haram takda.So,posingla kejap,padehal kepala ngah pusing pikir nak mayap mana lepasni...


Hari ke2,kami start berjalan agak dah kelewatan sikit.Ada destinasi lain yang kene tuju lepas selesai breakfast pagi tu.Nanti aku cerita kat entri lain.Supir or tourist guide yang kami kenal n jumpa by 'accident' di sana namanya Arya.Muda lagi,baru 25thn *ooowh tetibe mak terasa veteren..uhuk*.Untuk bawak kami berjalan2 satu hari suntuk from 9.30 am untill 9.00 pm (lepas dinnerla kire) adelah murah giler.Less than Rp300k.Less giler2.(Nak tau,kalo minat pm aku k.)Fyi,dia bawa JUST kami berdua dengan Totoya Avanzanya (or kat sana depa panggil Xenda).Minyak segala tok nenek adelah all-in.Ajak makan n minum sama pun takmau.Memang jadik chaeuffer semata ah!But he is friendly indeed.Tho he is hindu,concerned giler dia pasal makan minum kiterang..

 


Jam dah jejak pukul 11 pagi baru kami berjalan menuju ke Tanjung Benoa,Nusa Dua.Perjalanan amek masa almost setengah jam dari area hotel.By the time kami sampai matahari dah macam tegak kat ateh paler.Nampak panas tapi takla terik macam kat Malaysia.Fyi,kat Nusa Dua ni pemes dengan macam2 jenis water sports.Antaranya adelah jet-skying,banana boat,snorkeling,and most famous would be ...

 



Parasailing lah.Best siut.Aku dari KL lagi dah berangan nak naiK.Tapi bila sampai sini,en.lola dah satu macam takut.hehe.Tambah plak outfit aku yang tetiba macam wanita ayu..skirt kott cemana weh??Asalnya en.lola yang beriya2.Dari masa jejak Bali semalamnya dah kata nak terjun kolamla,lautla...terus senyap bila dah sampai tempatnya.Tataula bcos of dia segan ker malu nak terjun sengsorang..?Aku sorryla.M a beach person,tapi aku tak suka nak mandi..aku suka duk soploh jam mengadap laut pun aku sanggup!Mandi?Takpela...So sorry guys.No 2 piece pics in watsoever event eh



Feeling TITANIC kejap time neh..

Sudahnya kami decide untuk naik SEE THRU/AQUARIUM BOAT n pi berjalan ke TURTLE ISLAND.Dari pantai Nusa Dua nak jejak ke Turtle Island tu will take about 15 minutes.Derang ade package yang korang bole pilih.Lagi banyak amek lagi banyak diskaun katanya.Standard ar tu.Untuk 2 orang naik aquarium boat n pegi Turtle Island cajnya adelah Rp400k (kalotak silapla)



Boat yang aku naik tu berenti kat tengah2 laut kejap.Port ikan gamaknya.Dia baling roti berebut2 ikan kerumun.Jerneh giler oke.Macam nak capai jak..

 

Inila part yang menjadikan akuarium/see thru nya boat itu.Bolela nak nampak dasar laut tuh,walopun tak besar mana.

Cantikkan.................yang belakang tu?



Sampai dah kat Turtle Island...ker Park?Konpius..


Shes's 50.The turtle i mean



Omel,omel jek dia..kan?




Iguana yang ade bakat berlakon.Pegun okeh pegun!

Sebenarnya adalagi binatang lain kat Turtle Island neh.Selain menatang yang kat ateh,ade jugak burung helang yang bosa giler,burung hantu,monyet,and few others.Da macam mini zoola.After dekat sejam kat situ,kami gerak balik ke darat Nusa Dua.Jam da jejak pukul 2.Perot masing2 lapar.So si Arya bagitau dia akan bawak kiterang makan kat satu tempat yang halal for lunch that afternoon.



Seafood Lagoon namanya.Cantek.



Nayaman banget.Ambience dia best giler.Sejuk ja..


Our decent Balinese lunch for that day...at last!Yang kami order was Nasi 3 Warna,Ayam Betutu yang rupe macam masak lemak cili api,tapi sumpah tak pedas langsung!And lastly,sayur goreng yang nama sebenar aku dah lupa but adelah gaya macam kangkung goreng belacan.Ayor buah dema memangla terbooik.N paling best kepon sama sambal merah menyala dalam bekas kecik tu.Pedas yang hamat but SEDAP!Dapat gak jamah nasik..hehe *dasar orang kampung..kan?*

Perut dah kenyang,hari pun dah menyusur petang..si Arya membawakla kami ke Tanah Lot.Suggestnya dia "Kakak sama abang enjoy sunset nya di Tanah Lot saja.Rugi kalo sekejapan di sini.Dinnernya saja di Jimbaran..ya?" Yang kami ni kekenyangan mengiyakan sajok.Sebelom jejak Tanah Lot yang superb tu.si Arya ada droppedkan kami ke satu tempat yang jual souvenir.Aku beli a fewla,tak banyak.Then off kami gerak ke Tanah Lot which took more than an hour to sampai.On the way ke Tanah Lot tu,kami dijamu mata oleh pemandangan kat bawah ni..Nostaljik baes okeh port neh.

Mana taknya...sobsobsob.Kat SINI lah 'HAZEL' mak tercicir nyah!Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Comments

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..