After 8 years!

Takut,nebess,blanked,stressed semua ade!

Last 8 years semua yang aku penah rasa was by forced.
That time,aku da overdue..
Da masuk 40 weeks but langsung takde tanda.
So cukop masa,aku pi serah diri kat spital n maka bermulala few sesi sakit secara paksa.
Aku was induced *by pills*  3  TIMES!Yes tiga!
Aku ditahan kat wad for a week!

Kali ni...
Coming to 36 weeks..
To be exact semalam..aku experienced benda ni,semua yang PRE-PRE ni....naturally!
Dengan tiba2!
Tak disangka2!
No warning one!
And seriously aku TAKOT giler!
Nebes tahap dewa!


"Ketika berada dalam proses bersalin, tubuh menghasilkan hormon pitokin. Hormon ini bertindak sama seperti hormon yang terhasil apabila tubuh kehilangan air. Jika anda mengalami dehidrasi ketika di hujung minggu kehamilan, ini akan menyebabkan rahim mengecut walaupun ketika itu belum tiba masanya untuk bersalin. Jadi, anda perlu minum dalam jumlah yang mencukupi bagi mengelakkan false alarm berlaku.

Langkah bijak yang boleh anda amalkan ialah mencatat setiap kontraksi yang dialami di atas sekeping kertas. Catatkan kontraksi pertama dan berikutnya. Bagi kontraksi sebenar, jarak masa antara satu kontraksi dengan kontraksi berikutnya adalah tetap dan semakin lama semakin kerap. Namun, jika anda mengalami false alarm, jaraknya tidak tetap.

Anda juga perlu mencatatkan berapa lama jarak masa bagi setiap kontraksi. Catatkan bila ia bermula dan berhenti. Proses kelahiran sebenar menyaksikan anda mengalami kontraksi lebih daripada 30 saat bagi satu-satu masa kemudian makin kerap. Lebih daripada seminit dan kuat. Jika false alarm, jarak kontraksinya berbeza di antara satu sama lain.

Dalam proses kelahiran yang sebenar, kesakitan yang dialami bermula di bahagian atas abdomen kemudian “merebak” ke seluruh abdomen dan anda turut mengalami sakit belakang. Berlainan pula dengan false alarm, kontraksinya banyak tertumpu di bahagian bawah abdomen dan pangkal paha."


Tanda-tanda "False Alarm" :
1. Kontraksi yang dialami tidak teratur dan tidak dijangka.
2. Apabila kontraksi berlangsung, bahagian perut mengeras.
3. Perubahan posisi tubuh akan menyebabkan kontraksi berkurangan ataupun terhenti.
4. Kebiasaannya tiada pendarahan yang berlaku.
5. Kantung air ketuban tidak pecah.

*Full info check it here*


So secara conclusionnyer :

1.Aku kena minum air lebeh banyak
2.Aku kena lebeh peka on any contractions yang jadi *if any afta this*
3.Kene take note,bape lame n bape kerap contraction jadik *ADOOOOI*
4.Kalo any of tanda2 *stain/tompok darah,liquid jernih/air ketuban* kelihatan..SILELA BERKEJARAN KE SPITAL SEPANTAS KILAT!

Nothing is impossiblekan?
Hmmmmm....... "Adek kasi ibu ngan ayah beraya dulu leh????"
Moga2 dipermudahkan dan berjalan lancar,AMIN!

Comments

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

I HEART Bali - Malam Pertama Di Kuta