Entri yang berbau vanilla.Bole bau tak?

Oke puan2,adek2,kakak2,acik2 sekalihan..
Sila sarungkan apron memasing,ikat rambut kemas2,pakai topi n 
amek kertas sama pen jugak yer.
Meh datang rapat..
Petang ni cik puan apel nak kasik ajar buat satu resipi yang very da simple mimple*apekah?* tapi sure DA BOMB! 

Sebenarnya aku mengguna-pakaikan resipi dari akak ni.But aku alter sikitla.
Kata nak ikut tekak masing..kan?
Kalo ikut yang asalnya kak ida (tuan empunya resipi) neh,buat flava oren but aku tamo.
First aku sendiri kuuuuureng minat kalo perasa oren kat cupcake n paling utama sah2,
for sure danial tak makan.
So dengan yang demikian,aku  oter2kan sikit jadilah macam kat bawah neh.
Jom try jom!

VANILLA CHOC CHIP CUPPIES



BAHAN2nye :
125g or setengah ketul butter (aku guna butter SCS)
1/2 cawan (lebihkan sikit pun takpa,ikut suka manis mana) gula kastor
3 small, separated and whites beaten until stiff
2 sudu kecik esen vanilla
1 3/4 cawan Tepung Superfine
2 1/2 teaspoons baking powder
1/2 cawan chocolate chip
1/2 sudu kecik garam




CARA2 nak membelasah,membakooo buatnye :
1) Memule korang kene asingkan dulu kuning n putih telur tau.Letak in separate bowl or mangkuk


2) Then dalam satu mixing bowl lain,masukkan butter, gula, kuning telur same esen vanilla.Pukul sampai kembang n sampai kaler dia tuka jadi kuning keputehan




3) Ayakkan tepung,garam same baking powder pulak




4) Dalam bekas lain,(kalo ikut aku buh dalam jug ja senang)pukul putih telur yang dah di asingkan tadi sampai jadik buih puith yang kembang.(ala2 buih sabun gitu!)

5) Then,masukkan tepung ke dalam butter yang dah diadun,tadi and last sekali baru masuk puteh telur sama chocolate chip



6) Bakar dalam oven yang dah dipre-heatedkan pada suhu 180C dalam masa 25 ke 30 minit.Aku guna api ateh bawah tau.
 




Tuuuuuu dia dah siap!
Sile ngaaap!^_^



Hehe senangkan?
Simple habes n cepat giler nak sediakan resipi ni.
Kalo ikut sukatan aku neh,dapatla dalam 30bijik
Korang cuba tau,bai!

Comments

  1. mak tade oven la nok! cane??

    meh sini pos 30 bijik...

    ReplyDelete
  2. kak Diya...macam KRR nye muffin larh...huhu...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..