"Jambar"












Patutnya 2minggu sudah aku update entri neh.Tapi dengan tak semene2 tahap kebizis'an melanda,maka tersadai ar entri neh kat draft aku.Jadik ini hari aku decide tuk meng'hapdate' kannye supaye idokler ia basi...















Hangpa tawka apa makna "jambar"?Honestly aku pun tatau. Walhal sebelum neh,time aku kecik2 dolu,kat kampung, memang da besa tengok.Oang kampung aku pun memang ada wat benda yang same,tapi SUMPAH aku tataw per nama dia.Bila dah kenai ngan cik abe aku,bila da ikut dia pi balik kampung,bila da umoq nak masok dekat 3series nehla baru nak taw,baru nak kenai nama benda yang duk selalu buat tu "JAMBAR".Seb baekla taw gak sekang,kalo da tua2 sok anak,cucu aku tanya,aku jawab tataw memang naya'la. Nama ja asai kampung tapi bab2 neh harem tataw(^_^)
























Ni nak habaq.Kalau tak taw,meh belajaq sama.Kalo dah taw, pehtu meng'kalakata salahla ayat aku neh,habaq mai naa,biar aku pi pebetui."Jambar" neh ekceli,oang kampung bagi nama tuk makanan a.k.a lauk yang hidang dalam dulang.Selalunya hangpa hanya buleh tengok "jambaq" neh time2 kenduri,kat kampungla selalunya pun.Kat bandaq,lebih2 kat KL mana ada dahh jambar2 neh.Suma pakat guna katering tui dak?Paling tepat "jambaq" neh selalu oang hidang tuk jamu oang2 mesjid n oang kampung yang mai baca yassin time kenduri tahlil.Yang masak sendiri,yang ada geng me"rewang"ja pun selalu hidang "jambaq" neh.























Laaa "rewang" tuh menatang aper pulak??Haa ni lagi satu citer besh,laterla eh aku hapdate,wat entri pasai neh.Nak sambung blik citer tadi.Yang speselnye makan style "jambar" neh cos "feel" dia memang lain dari lain.Meriah. Mesra rasa.Makan pun rasa syiokk,(tadak kas2 hoke)memang konpom nasi bertambahla!Yang lagi malatops biler citer sal "jambar" nogori neh,is wen ada lauk famous cik pah a.k.a MIL akulorr. Masak Lomak Cili Api Daging Salai.TERANGKAT!

















Siap hidang ngan jering('kegilaan' cik abe aku)tuhhh. Sidekick wajib!KL nakdo nyee.Apee?Terliur..Mintak maapla yer.Idokler dapat teman nak nolong.Kalo mgidam mohhler singgah kat kg. pilin,N9. Dokek bonar ngan umah al-arqam yang baru jek kua kat citer "aduan rakyat" TV3 tadi hihi.Idok pun tanye jek umah Cik Pah,sure ramai yang offer nak tunjuk jalan.Yerla manataw untung2 my super MIL jamu lauk neh time koang menziarah,best wooo..(kalo bani arrlakan..hihihi)









Comments

  1. oo jambar ke name die huhu kecuq la plak ayaq lioq dok nengok jambar nih

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..