Nasi Ayam Periuk Besar!

Weekend aku yang baru lepas adelah antara weekend yang terSUPER bizis,SUPER packed SUPER SHORT and paling utama SUPER PENAT yang pernah aku lalui!-____-Sumpah flat abes aku dibuatnya...

Cuti sekolah kan dah mula since sabtu haritu,so banyakla acara mak pak same anak2.Aku dengan danial 'turun' ke tempat en.lola duk membizis buat projek balai polis dia,nun di Kulim sinun.Selain nak memenuhi permintaan apak yang rindukan anak bininya..aku jejak utara kali ni bersebab.And sebab utamanya adelah Danial.

Dah lama sebenarnya aku dengan en.lol aberjanji nak kasik si danial pergi  bercuti sekolah ke rumah maklongnya kat Alor Setar ni.Tapi asikla tertangguh.Cuti sekolah yang lepas sibuk dengan acara ayahnya,so memang tangguh.So this time around dah takda alasan,kenala penuhi permintaan si kecit tu.Tak baek janji2 tapi tak tepati..kan?

Aku gerak ke Kulim naik bas ja.Since dah tau its gonna be a short but tiring trip,so tak payah gatal2 nak drive.Mau ada yang tertanggal kaki kang.Kami jejak bumi Kulim around 5.30pm camtu.Gerak lambat so sampai pun pempahamla..kan?Sampai,en.lola yang duk membizis dengan projek dia lambat pulak mengamik.Melepetsla kejap kami kat bus stand Kulim tu..-__-
Balik ke rumah sewa en.lola,lepak2 kejap  and by 6ish macam tu kami gerak ke Alor Setar.Perjalanan ke sinun took us almost 2 hours.Kematu hokeh muntut aku neh.Dahla 5 jam dalam bas,pastu sambung plak 2 jam dalam keta..haih layankan.Sesatla sekejap,akhirnya selamat jugak kami jejak Kuala Kedah dalam pukul 9pm macamtu..Danial kemain eksitedla dapat re-unite dengan sepupu2 dia!Manataknya,kalo kat rumah aku or mak aku..kan dia sorang ja budak..

So tinggalkanla danial kat situ sampai hari rabu ni baru balik KL.Weekend ni adik aku nak kawin.So kakak aku tu mengangkut danial sekalikla balik KL.Kire2 danial bercuti sekolahla jugak...kan?Abeh dah itu dimintaknya..ikutkan sajalah.Selesai kenduri nanti adelah acara lain untuk si kecit tu.

Esoknya,ahad tinggalla aku berdua dengan en.lola ja...(eceh,bunyik cam sedey kunun!)Dah terlajak mangun,terus bersiap.Teman en.lola singgah site dia kejap then gerak carik kedai makan.Lapooo weh,dah tengahari.En.lola tanya aku nak makan mee ker nasik.Aku opkos prefer mee ah,but tak bernasib baeik kedai mee yang en.lola suggest u tutop so dia ajak aku makan kat sini..sedap katanya.Aku okiela..layan ja.



Korang penah dengar tak nama gerai makan macam kat ateh tuh?Nasi Ayam Periuk Besar,only in Kulim Kedah!Kalau tengok dari luar sumpah nampak macam biasa.Memang tak berapa nak jadik peberet kot.Kalo tengok luar...la.Then,bila en.lola ngoder n sampai ateh meja aku...PERRRRGH menggoda siuuuut!Time tu ayam yang lain dah tarak-sold out tinggal yang ayam madu jak.Tapi sumpah SEDAP giler!Tak rasa madu sangat pun.Rasa sedap ya!Best,best,best!



Sambal dengan kicap dia memang lain dari nasi ayam yang biasa.Sambal dia siap ada limau nipis sama tomato kasar.Memang combination yang marvellous!Tak macam kuah cili blender dengan bawang putih yang selalu ada kat kedai2 nasik ayam yang kebiasaan.This is toooootallly lain.SEDAP.Kicap SEDAP,nasik pun SEDAP banget.Takde yang lain selain SEDAP!Hihi



Kalo nak tau,kedai Nasi Ayam Periuk Besar ni located exactly kat sebelah gerai Hj Mohd Tokun Mee Kuah Ketam ni.En.lola kata next time kita try cendol sama mee ketam kat sini ..tau!Okeh.Wajib dituntut iteeew.


'Gendang,gendut tali kecapi.Kenyang perut senangla hati'...kan en.lola ..kan?Tengah rilek2 lepas mentekedarah nasi ayam terbaeek tu,aku tanyalah en.lola..

"B,nape name gerai dia Nasi Ayam Periuk Besar ek?Sebab periuk nasik dia besar eh?"

"Takla..sebab periuk SUP dia tu besarla!"

-___________________-

Bole?
Laki sapalah ni...issssh.


Kalau korang TERsinggah ker or dengan sengaja singgah ke pekan Kulim,jangan lupa carik Nasi Ayam Periuk Besar ni tau.Tak tipo,sumpah BEST giler.Oke lapa dah tengok gamba ni..jom lunch jom!

Comments

  1. Hola! I've been reading your blog for a long time now
    and finally got the bravery to go ahead and give you a shout
    out from Atascocita Tx! Just wanted to say keep up the
    good job!

    Here is my page; lasertest

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..