Didnt make the cut to Malaysia’s First Ever Blogger MasterChef Finale...but seriously i have MUCH fun!

Capek main futsal malam jumaat haritu masih berbaki.Kejang kaki sampai ke pinggang ngko!Tapi digagahi jugak bangun pagi2 on Sabtu haritu demi nak nak pi Semi Final Malaysia’s First Ever Blogger MasterChef organized by Astro n Nuffnang.Semangat sehhhh padehalll.... 


CUAK! *see betapa "RELAX"nye muka aku time amek gamba nie???Macam nak gado pun ada..kan?* Kami sampai kat parking bawah The Cooking House,Desa Sri Hartamas tu by 9.30 am tapi dukla melepets dalam keta.Paling tak senang duduk...akula!Tibe2 bule plak rase 'butterfly' terbang2 dalam perut!


Kebetulan en.lola ada kat KL weekend ni,so diala teman aku satu haritu.Diala bodiguard,diala driver,diala photographer..Kira2 ni event ke2 ever en.lola polo aku since aku jadik blogger..*eceh setetment!* 1st time dulu pun setia dia tunggu aku..


"Tima kasih encek suami...ai lap so muchi muchi"


Da pukul sepuluh baru konter registration bukak.So beraturla kome.Time ni dah dapat agenda..mengegel2 sebenarnya time aku baca satu2 agenda dia.'Parkinson' kejap sampai tak perasan cik yatie sawanila beratur belakang!hehe.Finalist neh tau!Congrats u.. 


Nak tau ape yang aku 'parkinson'kan sangat??Korang kelikla gambo agenda ni kasik besa..eh?Series gegel oke.Mula2 tu ingat kena masak jer,tup2 tengok detail agenda ade 2 challenges! *luruh jantung mak nyah!*

Untuk semifinal pagitu,kami perlu melalui 2 challenges.1st adelah INVENTION TEST which was off course memasak and 2nd one adelah SKILL TEST.Yang 1st test tu..kami akan dibagikan satu mystery item/ingredient  and sampingan.Kami perlu memasak mystery item tu ikut creativity masing2 within an hour.Kira2 suprisedla..Then for the 2nd test,Chef Ryan,who is the resident chef for The Cooking House tu demokan pada kami satu teknik masakan and we have to immitate exactly and present to judges.Yang ni pada aku mencabarrrrr siiut!Nak tengok skill bebeh.Kena pastikan tekstur telur tu smooth n most importantly telur kuning kena separa masak!


Muka pidon sebelum "mystery item" yang WAJIB dimasak di'reveal'..Harus gitewkan?Ko seronot2la..kejap lagi konpem meraung!


Jeng jeng jeng!"Dan pemenang"nya ialah........


BONELESS CHICKEN BREAST dan kawan2!"Die............lorr"


Ha...kan dah 'kejung'! Cuak weh.Kepala mak dah 'pusing2' time ni.Mau taknya..Within an hour ko kena buat something with this n present to judges!


Nampak tak cemana muka aku time ni???Time ni Chef Ryan,Resident Chef of The Cooking House duk tenga kasik briefing..but aku kat donia lain kott.Still tenga pikir nak buat aper dengan chicken breast tu...huwaaaaa blank seriously blank kejap!


CLOCK start now!Dengan kepala blank2 tu aku main booooh ja.Potong bawang2,cili,serai segala,masuk blender n CAMPAK!Yes,campak oke!


BATTLEFIELD!Korang nampak ja aku macam rilekskan..tapi dalam ati aku dup dap dup dap.TENSED!STRESS oke!Tiba2 ja dah TIME'S UP!


Semua semifinalist diminta menyusun dish depa kat meja ni n tunggu nama dipanggil untuk present sorang2 kat judges.TRIPLE CUAK!Dah penat masak kena pulak buat presentation???Ahhhh belasah ah!


My so called "EXOTIC CHICKEN" Jangan tanya kenapa aku buh nama ni k...Mak stress!


 Bosan menunggu turn Cik kaki ajak bergamba gedik bersama.Jangan diajak...mak ooon jer!


Judging time.Kontrol ayu habes!Padehal menggeletar kepala lutut segala time ni!Chef Ryan kasik good review kat masakan aku.Senyum melerets jap time tu...hehe


Hasil tangan mak on 2nd Test - Skill Test : Making Poach Egg.Bolela..Settled final test ni kami tunggu agak lama untuk judges kasik result.Macam tight gilerla kate depa.Tapi aku memang da bajet aku takkan make the cut.So takla ralat na...Idokla keciwa,hantuk2 paler.Kata masuk for fun...kan?

Paling best bila depa announce si sawanila yang tengah duk bersembang dengan aku as the last finalist yang berjaya.Terkejut sungguh dia!Hehe,nevertheless you deserved it babe!


Muka yang tak masuk final tapi happy semacam bila salam si KYspeaks ni..apekah?? 


Sebab dapat nila babe....nampak tuh vocer BHPetrol RM100 tu???Full tankla kejap pekasa itam nanti hehe


Group photo with the 1st SemiFinalists of  Malaysia’s First Ever Blogger MasterChef yang sangat sporting n happening!

Untuk yang masuk FINALE next 15th October ....All the best guys!You can do IT^_- 

Comments

  1. wah linda..bestnya akak tenguk ..memanglah gabra kalau kena cam ni kan..tak per..pengalaman tu penting dan enjoy sambil jumpa geng bloggers..chaiyok linda.

    first time tgk muka hb kamu..handsome plk tu.

    ReplyDelete
  2. Tula gabra + cuak + ketaq semua cukupla kak!hehe kecuttt perut jap!

    Hensem???
    Ayayayaiiiii KEMBANG semangkukla kalo dia baca ni kak..mwuahahahaha

    ReplyDelete
  3. hehehehe suspen betul announce last nih...anw nice knowing you

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..