Bukan cekelat,tapi....

Haritu ada kawan kat FB tanya aku pasal recipe menda alah kat bawah ni.


Aku post gamba ni kat FB aku last time.Ramai pulak yang komen.Semua duk ingat yang kat atas tu coklat!Takla.Bukan.Serius bukan.Ni Jelly/Agar2 MILO.Dolu aku selalu buat.Kata peberet si danial.Tapi tula since da skool neh,dia macam so-so ja..dah lama tak mintak aku buatkan.Tapi malam tadi gatal tangan.Tengah2 stok up barang dapur kat OTK,nampak ja agar2 cap burung layang2 laju tangan aku mencapai.Hehe..'berasap'la tetiba malam ni dapur aku....^_^ So untuk kawan yang meng'request' recipe haritu..terimalah!*ecewah* 


RECIPE : JELLY / AGAR2 MILO


BAHAN-BAHAN (stok main agak2 ja) :

1 peket agar2 cap burung layang2
1 liter air
5 sudu besar serbuk MILO
6 sudu besar gula 
4 sudu besar susu F&N


CARA2  MEMASAK :

1.Masukkan sepeket agar2 dengan seliter air tadi biarkan sampai mendidih.
FYI,kalau ikut instruction kat peket agar2 tu..depa suruh letak 1.4L air untuk sepeket tu.Tapi yang aku dah try..1L dah memadai,cos kalo banyak sangat air,jeli ko nanti tak mengeras dengan sepatutnya.Takut jadik lembik.So jangan lawan cakap chepp okeh!

2.Sementara agar2 dengan air nak mendidih,masukkan campak serbuk milo,gula sama susu tadi n kacau,sambil jaga api sampai semuanya mendidih.Kene make sure semua agar2 hancur tau.


3.Bila dah mendidih,tapis bancuhan tadi untuk dapatkan tekstur yang smooth bila jeli tu mengeras nanti.Bila dah tapis,bole ja kalau nak ikut cara aku...tuang semua bancuhan tadi kat  dalam jug.So senang nak masukkkan dalam acuan..betul x?


4.Lepas tu,tuangkan dalam acuan.Ikut sukala,takada acuan bole ja bubuh dalam loyang then potong ikut suka.*sukahati ngkola...kan* Then sejukkanla dalam peti ais yer puan-puan!Comel tak acuan yang aku 'rembat' kat jasko tuh?*tetibe* Hasil yang paling jadik kesukaan si danial adelah seperti gamba di bawah *giler skema!*


Omel tak?Omel tak jelly bear tu?
Wajib cakap comel oke.
Kiuuut... kot,macam yang tukang buat...kan,kan,kan,kan?
*LEMPANG!!!!*
Dah keras,sejuk,apalagi...?Ngapppla!Haiyoooo

Comments

  1. jelly milo ? mesti sedap makan bile tengah sejuk ni

    ReplyDelete
  2. omel angat2!!! sedapnyaaa lah nampak!

    aku pun suka cap burung layang2 tu.. mmg tak penah tak menjadik!

    ReplyDelete
  3. Freaky : SERIUS sedap! *masok lift terosh tekan rooftop..!ahahahaha*

    Pidah : Okela pidah...Anak aku 'layan' n yang penting takdek lagi yang masok ICU lepas makan ni..hakhakhak!

    Laaaaa..ko pun gune ni ker pidah???*buat2 muke tekojot.LEMPANG*
    Hi pive sikit!^_^

    ReplyDelete
  4. uish sungguh menggoda. dengan kecomelan & ke-glossy-an jelly itu, rasa macam nak kata "mintak sekor!!" :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

Missing..