Indah Kabor Dari Rupe..

Salam hujung minggu korang...

Nak ngadu citer sedih ngan korang jap bule?Sobs sobs*lap air mate jap*Sedih tau.Niat suci mak telah diperkotak-katikkan..sobssobs.


Yer gamba setepek kat ateh tu adelah gamba APAM POKODOT yang berjaya mak buat.Superbkan.Menjadik.Menggebu jer ghupernyer.T___________T Tapi kengkawan usahla terpedaya wahai kengkawans.Semuanya adelah indah khabar dari rupa.Huwaaaa.

Takder der nak salahkan sape2.Salahkan diri sendirikla kekdahnya.T_________T.Recipe dia ya.....ampun sumpahlah simple nak mamps!Senang gila!Mak dah ikut..da polo selangkah selangkah setep(read:steps)nyer.Masa masuk mengukus,bukak2 ja waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalah,menggebu!Menjerit terpekik terlolong tengok pokodotnya menjadik!Suka suka.Gila ko tak suka first attempt koot!

Da siap,aku kasik danial,dia pun suka.Sebab aku tau dia sukala aku menggigih mancarik recipe n nak buat sendirik..der.Bagi sekenit rasa sebijik.Terus ditunjuknya ibu jari kat aku.THUMBS UPla kire2nya.Da ujung2 rasa si kecik berbunyi...

"Ibu...macam ada rasa pelikla kuih neh.."

"Hmmmmm,pelik?"

"Rasa paaip(read: pahit) la ibu." terus buat muka kelat +pelik terus tamo makan dah.

Yang ibunya terus strehhh.Lagi sekali air tangannya di turn-down oleh si kenitnya.. T_T.Tapi si ibu tetap determine.Teruskan lagi mengukus,menghabeihkan adunan yang belen2.Siap letak cekelat nak menggoda si anak.

"Tapek.Aku bawok gi umah makla untuk berbuka kang.Biasala si Danial ni..kan,Cewewet."(read:cerewet)"

Gigih oke.

Waktu berbuka,aku try sedass.Tuih!Memang paip!Muka dah berkerut.Awaaaaaaaatnya neh.Mak dah ikut sebijik2 bahan yang kat recipe,awat tak jadik neh??Then suddenly....DANG!Tetibe kata2 mak mentua aku tergiang2 kat telinga."Kalo berlebih baking soda,kuih bole jadik pahit tau."Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa,patutla!

Aku guna TEPUNG NAIK SENDIRIK instead of tepung gandum!DANG!!Tambah pulak 3 sudu baking powder,mau tak PAHIT engko!!Yer sile tepuk dahi sendirik!Buat yang tak tau,tak paham ape yang aku duk membebel neh..sila take note.Baking soda or baking powder adelah bahan masakn yang digunakan untuk memangkinkan *eceh guna ayat sains ler pulok!* kegebuan n kekembangan satu2 kek or kuih yang dimasak.N TEPUNG NAIK SENDIRI or SELF-RAISING FLOUR adelah tepung yang memang DAH SEDIA dicampur dengan BAKING SODA!So bole imagine tak?Betapa pahitnya kuih aku jadik???STRESSS.

Kalau tak kuih apam pokodot mak dah sukses dah...Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.Tepuk dahi patploh kali!T________________T

Comments

  1. takpe..rupa da fabeles da tu..
    nxt time mungkin boleh diperbaiki..dun wori..


    Dari saya,
    yg tak gigih lagi nak mempolka dot kan apam. hihi :D

    ReplyDelete
  2. salam dan selamat menyambut bulan ramadhan..sabar ajerlah..boleh cuba lagi..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..