Ramadhan kali ni..



Alhamdulillah.Da masuk puasa hari ke-17.Ramadhan kali ni..berbeza sangat.Syukur alhamdulillah,lepas hampir 3 tahun ber"long distance marriage",tahun ni 1st time aku n Danial dapat bersahur n berbuka on 1st day puasa together2 as a complete family dengan en.lola.

Past 2 years lepas berapa hari posa,sumtime lepas seminggu posa baru dapat berbuka n bersahur sama...sobs sobs.

Tambah special,1st day puasa aku kena demam mengejut!Tapi alhamdulillah...aku berjaya mengharungi hari pertama berpuasa di saat sarat peknen 7 bulan+ dengan jayanya!Sayang sangat nak tinggal...lagi2 this year pun Danial da start berpuasa full.Mak gagahkan diri nyah!




Abang nial yang eksaited  memilih menu berbuka dia kat param on the 1st day.Si ayahnya pulak seronokla..melayan!1st day berbuka dimintaknya Nasi Ayam berempah n roti jala cicah susu.Lincin! :)




Alhamdulillah....Ni gamba berbuka abang nial on hari ke-4.So far..so good.Balik2 sekolah kebangsaan..or everytime aku call tanya,ok ker tak..."Nial oke ibu...hage *read dahaga* jer" Syabas anak ibu!Ibu kagum ngan awak!Ibu dolu2 time darjah 2 pun tak determine cam awak.Puasa hapday jer!hehe.Salute abang nial! :)




Menu iftar 2 beranak on hari ke-8!Dah niat kat hati nak nak 'reward' abang nanial yang gigih berpuasa penuh.Lagipun dah lama dia suruh aku belajar masak nasi minyak ni.Alhamdulillah... ayam goreng ala kfc *first time guna tepung ala2 kfc,naseb menjadik!*,ayam masak merah n nasi minyak laku petang tu! :)




Time sahur pun,syukur sangat tak liat langsung!Kejut 1-2 kali,sebut nama terus bangun!Menu si Danial kalo bersahur sekarang..harusla roti disapu nutella 2 keping n air masak sebotol.Setel!Aku pun..memang tak selera nak makan yang berat2.Nasi untuk aku bersahur adelah sangat kureng.Unless en.lola balik,wajib kena prepare sahur nasi on tengah malam like pukul 1 cemtu n bangun balik by 5 am tuk minum ayor panas..



So aku selalunya opt for yang simple2..like roti bakar sapu butter ke,toasted roti ngan mushroom soup ker..roti telur ker but kene ade air yang manis sikitla jadik partner.Either milo ais or soya pun layan gak.Tak lupa kurma! 




Bila kerajinan melanda...kelibat puding jagung or kawan2 seangkatannya akan kelihatanla...sekian.

So far,aku bolela,mampu g berpuasa..walopun kadang2 mencabar "perut".Ramai yang nasihat tak payah pun takpa.Especially en.lolala.But akula,degil.Still nak try.Kalo hari keja memang aku berbuka kat umah mak akula.Nak masak?Kim salam...ater jejak Gombak jer nak dekat pukul 7.Cer citer celah mane nak masak kalo dah gitu??Tapau ape sempat n lepak umah parent aku sajok.Lagipun,this time around aku berbuka teguk air ngan makan kueh pun da setel.Sendats perut.Dah takda ruang!

Si kenit kat dalam ni,kalo posa on weekend relek jer.Aku posa memang alhamdulillah..tadehal.Tapi kalo hari aku keje..ade jer "cabaran" yang mengugat iman!Sabo jerla...Yang pasti memang gasakla aku membayor fidyah ngan mengganti posa next year!Ape2pun mak redho....demi ko nak!



Menu iftar sempena en.lola berbuka kat umah malam tadi.Dia yang membeli bahan..mak ikut menu rekues ajer.Teringin sambal sotong katenyer..Tak sampai ati pulak nak ajak en.lola berbuka kat luar 2 days in a row.Yerla kat Penang sinun da jenuh hari2 dia duk melayan nasi bungkus tuk berbuka.Penat sikit takpela.Janji dapat gak dia merasa berbuka dengan 'air tangan' mokyong yang penoh kasih sayang ni... *tetibe*.Tengok reaction dua beranak makan...rasa berbaloi berpenat lelah kat dapor sengsorang..Priceless! 

Comments

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..