Apa yang dicari...?

Penat merayap separuh hari dengan si danial,aku melayan tivi.Danial even on weekend,dah terbiasa masuk tidur awal.Idokla exactly macam school days but still pada aku awalla.By 10ish macamtu mata dia konpom layu.Nak2 sepetang tadi merayap sokmo dengan aku.Sahla kepenatan.

pic googled

Macam malam2 minggu yang selalu,aku akan layan Cerekarama kat TV3.Selalu2 memang tak penah failla selection depa.Ala2 "must seen" ar.En.lola pun agree selalu.Cerekarama punya drama memang best.Stok tak rugila kalo melayan.Macam malam ni..kisah "BERKALONG NODA".Aku text en.lola.."Tengok tak tivi 3?" Dia balas tak.Aku cakap "Rugi.Cerita best." Nak tau  en.lola balas apa?

"Abg......fasha letih.Fasha nak sandha lar.Menyampah."

Bole?Speechless kejap aku jadiknya.Laki aku ni dah mulala datang "senget" dia tuh.But yes.Memang cerita dia best.Jalan cerita diala.Fasha punya lakonan pun takla mengecewakan.But yang pasti kalo berlakon jadi JAHAT memang dia tak kan 'kalah' punya..Yang duk buta aku musykil..Awat si fasha ni suka naa amek role jadi bini yang kaya,berduit tapi jahat,curang giler kat lelaki yang sumpah baik giler ek??Dah 2kali kott kalo tak silap.And dedua keluar kat Cerekarama,TV3.Irony..kan? In real life..?Aku tamo komen.Belog aku bukan belog gossip oke.Kalo nak tau cerita2 cenggitu sila pi terjah tempat lain.Nak tercalon jadi best actress untuk Anugerah Skrin this year bole..kot.

"Al-kisahnya,si Karina(watak Fasha dalam cerita ni) perempuan cantik,muda lagi yang dah ada 2 orang anak.Sepasang oke.Boy n girl.Ada laki yang not bad handsome,bertanggungjawab,KAYO oke,berduit.Yang bagi dia segala2nya.Ada rumah,keta besau siap diadakan maid untuk tolong buat kerja umah segala.Being potrayed as COMPLETE,so called PERFECT life anyone could dream off!But yet...tak bersyukur.Jiwa rasa kosong sebab selalu ditinggalkan laki.Kesunyi an,nakkan belaian(LAH kunun!).So solution paling mudah si Karina yang stock senang digoda neh ialah menCURANGkan diri dengan LAKI orang.

Seriously,pada aku,step or jalan yang paling BODOH nak mam*** lah kan.Laki  orang yang dia ter'sangkut'  tu pulak dah rupa macam (ke dah memang?) gigolo aku tengok.Kejenya ngorat pompuan (yang aku rasa semuaaaaaaaaaaanya bini orang kaya yang kesunyian!),pompuan da tergoda,'layu' mulala dia mintak macam2!Dayus abes.Tak layak jadi jantan,SUMPAH!Siap berlakon kata problem ngan ex-wife,custody anak bagai.

And si Karina ni memang beng*p percaya semua.CAIR.Siap bagi duit,rumah,kereta segala!Last2 dikantoi jua oleh lakinya sendiri and terus dapat talak TIGA!Anak2 dah sah laki tak kasi ngan perangai so called mak cenggitu!Paling ironi,cos tension kena cerai,apaknya meninggal n rindu gila (barula nak rindu..kan!) kat anak..si Karina jadi gila n mati kena langgar ngan gigolo kesayangan."

Senang cakap all wells,end well..la kan?Vice versa.Buat baik dibalas baik..buat jahat terimala padahnya..As simple as that.Persoalan yang nak aku kupas (LAH sangat!) dari drama ni.Seriously senang nak relate ngan reality kita sekarang.KENAPA...sesetengah manusia,bila  dah dikira punyai hampir SEGALA2nya masih tak tau bersyukur dengan apa yang dia ada??Macam kes si karina tadi.Dia dah ada anak2,ada suami yang boleh dikira baik,bertanggungjawab,ada harta benda,still cantik n muda ..but YET and STILL...hmmm ntahla.Aku pun dah tak paham dengan manusia akhir zaman ni.Aku percaya drama tadi bukan sekadar drama.In real life,dalam dunia reality kita sekarang,BANYAK and sedang berlaku...SEDIH...MENAKUTKAN...bukan?

Persoalannya...
Apa yang kita cari dalam hidup ni?
Apa yang ingin kita capai dalam hidup yang tak pasti ni?
WANG?KEBENDAAN?KEBAHAGIAAN?KETENANGAN?...atau mungkin
KEPUASAN NAFSU.........semata?
Apa yang KEKAL?
Adakah..yang kekal?

Aku jadi takut.SERIUS.Sorry kalau aku sound a bit serius malam ni.But YES topik yang aku ceritakan kali ni memang SERIUS banget.At least pada AKU!Bukan emo or else.Sekadar meluah rasa.Just sedih,tengok semua ni berlaku dalam masyarakat kita harini.

(Please treat  ayat aku lepas ni as if aku tenga cakap direct ngan watak Karina dalam cerekarama tadi.) Tahu tak kau,berapa ramai pasangan kat luar sana yang berharap punyai cahayamata?But yet setelah bertahun kahwin,masih tak dikurniakan olehNYA and kau,yang Allah dah kasi 2 anak,sepasang pulak tu bole tinggal2kan n abaikan semata2 nak pergi  berseronok???Anak datang dekat nak peluk cos rindu ko tolak,ko halau!!What kind of mother are you???

Yes.Laki ko memang ada SALAH dalam hal ni cos dia workaholic nak mam***.Selalu outstation,abroad and memang jarang giler nak ada kat rumah.Probably cos dia nak ko ngan anak2 hidup senang.Cari duit untuk keluarga.Kenala keje..kan?And for sure dia bukan gigolo makan duit ppompuan!And aku rasa even that,ko patut bersyukur STILL cos dia masih INGAT  kat ko ngan anak2.Kalau ada cuti,balik duduk kat rumah.Spent masa ngan family.Takdek buat "HAL"..kan?So,apeke bodoh sangat ko neh?TALK it OUT la.Ko boleh bincang what..ada tak ko buat?Adatak ko try cakap heart to heart?Kalau tak cakap ko ingat dia taula semua,segala yang ko rasa eh?Padehal dia duk ingat ngko neh speses bini yang memahami situasi laki dia yang dah memang nature of worknya cenggitu!Sekali lagi silap laki ko kat situ.PECAYA hidup2 kat ko yang memang kaki kelentong!Bukan nak carik jalan bagi family lebih bahagia,instead,ko pi keluar,carik jantan lain.SENANGKAN solution yang ko pilih!?Paling bangang pi amek laki orang plak tu!Hishhhh tadek ayat dah aku nak maki ko neh tautak!

Pandai ko cakap sunyi bagai..kan?Serius ko ni bodo!Ko kan ada anak.Cuba2la try jadik mak yang mithali bole tak?Belajar spent masa ngan anak2.Gi jalan2 ka,holiday ker ngan anak2..Insyaallah ko akan lebih bahagia.Takdenya nak rasa "kosong n sunyi" bagai.Tak pecaya,TRYlah!Ni tak,anak2 nak tengok muka kau pun susah!Pastu komplen jiwa kosong!Ape gi karok ngan "skandal2" ko tu jiwa terisiLAH sangat eh..?Memang aku pelempang jugak!*ooh da start emo!*

Ntahla.Aku panas ati betul tengok cerita tadi.N tak kurang gak rasa menyesal ngan tindakan2 bodoh pompuan2 macam Karina tadi.Terbentang luas kebahagian depan mata,tapi taknak USAHA.Tak pernah ada redha dalam jiwa.Tak pernah PUAS pendek kata..APA SEBENARNYA YANG KAU CARI WAHAI JIWA?Cinta...?atau Derita?Dalam hati aku kuat berdoa..moga2 TAKKAN ada sesiapa yang aku kenal,yang aku pernah jumpa,kalau bole jangan ada siapapun TERJEBAK dalam cerita,kisah yang serupa..AMIN!


Tambah tersentuh lagi bila aku duk teringat2,terbayang2 bencana menyayat jiwa yang jadi kat JEPUN semalam T_T.Moga kita dilindungi oelhNYA..Tolongla wahai kawan..duhai teman.Belajar bersyukur apa yang dikurnia..Hidup kita tak lama...tak tentu bila,akan dipanggil pulang olehNYA.

Waullahualam....

Comments

  1. owh..tak tgk mlm semlm..gi konsert pak nil. TV3 ni payah nak tgk hok ulang kan.. kalo tercalon anug skrin next year bleh la tgk :)

    ReplyDelete
  2. Reen : Try terjah tonton.com.my.Selalu ada ulangan kat situ!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

Missing..