"Balik Kampung"....The Arrival

Last week friday (betul ke ek??Ilang ingatan jap.Tula update lagi lelambat!Tak kesahla eh..belasah!)minggu sebelum Maal Hijrah,as yang aku penah gebang dalam Sneak Peeknyer entri aritu...kami satu family balik ke Tanjung Piandang,Kedah..Destinasi kami adelah ke umah pakcik aku yakni adik lelaki bongsu mak aku.Dia yang jaga umah pusaka tuk aku.Kira  kampung mak aku.Kenduri yang kami pi aritupun..kenduri anak lelakinya la.First time wei,kenduri sambut menantu..WAJIB kene turun!

Tanjung Piandang ni kalo sapa2 tak tau,located kat tengah2 antara border Perak ngan Kedah.Kampung arwah abah aku yakni merangkap tempat lahir aku iaitu (eceh ter baku jap!) Parit Haji Nasir,Parit Buntar pun tak berapa nak jauh.Dalam 10km camtu ja dari kampung mak aku.Dekat....kan?Tapi da jarang giler balik sini.Setahun sekali ja..tu pun time raya.Kadang2 tu memang tak terbalik,cos semua turun beraya kat Gombak,kat KL.Yerla..tuk sama wan belah mak aku semua dah takda,yang tinggal tuk (read:nenek) belah arwah abah aku ja sorang..

Malam tu,kami konvoi 3 bijik kereta.Kalau ber'jalan' dengan abang aku memang malamla jawabnya.Tambah plak dia shift malam haritu,memang kena tunggula.So nak dekat pukul 12 macamtu baru kami gerak.Elok ja sampai kat area Batu Caves...jem sejem jemnya!Gilee panjang!Dalam padatu sempat lagi menjeling Ferrari merah si Zizie Ezzete yang sama tersangkut dalam jem giler malam tuh!Sian..kan?Keta mahal nak mam***,tapi stuck gak dalam jem!FYI,Zizie Ezette ngan Bung Mukhtar punya rumah tak jauh dari umah aku...Nun kat atas bukit kat Cemerlang Height(kalo tak silap namanya..).Dekat benar ngan area Tmn Melati n Terminal Putra..memang bersepah ferrari dia kat area situ.Orang kaya...la katakan,takkan nak pakai kancil kottt?Da jem menggila,takkan nak tunggu..kan?So kami men'de tour' kan diri amek DUKE then amek NKVE untuk sampai ke highway Sungai Buloh..

Jalan punya jalan,berentila rehat kejap kat R&R Sg.Perak dalam kui 3.30pagi.Makan nasi lemak sambal masin (hak tuih!),minom2,then masa nak jalan balik bole pulak kete abang aku baterinya kong.Da satu hal nak mengecas bateri..macam2 hal sungguhla!Setel cas bateri,kami sambung jalan balik,and sah2la aku da selamat ke "bulan"(read:tido) lepas tu...sian en.lola drive sengsorang tadek 'co-pilot' teman...Alhamdulillah,nak dekat2 Subuh tu..selamat jugak kami sampai time.Sampai2...apalagi semua pakai layan zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzlah! 

Tapikan..kalo dah kata pi umah oang,memangla ko takkan dapek nak "buat peta dunia" lelama.Tambah pulak masing2 tido bergelimpangan kat hall tuan rumah,malu wei nak sambung tido sampai kul 10.Padehal kalo di kasik bantal ngan selimut suruh masuk bilik konfem!Mau ada yang lena sampai petang...kan?*burok sungguh pangai!*Nak tanak kenala meredhokan diri,bangun secara paksarela...by 8.00 pagi semua da siap mandi and then bermulala acara sehari sebelum kenduri..


Nampak tak budak pompuan yang pakai tudung biru sebelah aku tu?Peliks sungguh!Sokmola mengikuuuuuuut ke manapun aku pi.Mengekor ok!Anak sapa pun taktaula.Yang pasti mana aja aku pegi musti budak ni ikut sama.Depan2 muka lagi berdiri!Ada satu makcik tu bagitau,si Ana ni kalo da suka sorang tu..jadi cenggitula..mengekor sokmo!Wei apekes tetibe dapat "Kipas Susah Nak Mati" ni..artisKAH aku????Kuang..kuang..kuang....

Keja aku pagi tu,kasi laki makan,anak makan then ibu tukang tengok ja...bole?Muahehehehehehehe..Ekceli pepagi orang2 kampung da start datang untuk me'rewang'.Yang pompuan2 seperti biasa...sesi mengopek,mengupas mengumpat ape2 yang patot.Dan aku seperti biasa tak reti nak join geng2 meng"anyam ketupat" (read:Gossip,ngumpat dan seangkatan) mencarikla keje walopun tak baper nak ada..So terjumperla(dan2 terjumper tau!) keje membungkosh telor untuk dikasi pada tamu!


Iya..ini tandanya,aku ini kerjanya........GIGIH sekali dongggg!Kalo udah dasar camwhorer tukan...kat celah bedah manapunla harusssssss,wajib berposing!Senget 4eva bebeh!*Nampak tak.....dalam ramai2 'mak' yang paling MUDE belia kat situ????ekekekekeke LEMPANG* Banyak oke telor2 yang perlu dibungkosh..lebeh 1500 ngko!Tapi takpe bukan selalu..sonok gak.


Anak2...jangan tiru aksi pakcik dalam gambo kat atas yer.Sungguh kureng shoopan!Macam gengster kampung pisang dah.Sesuai sangatla,background pun da ade pokok pisang!Oang suruh pasang khemah...bang ooi,bukan berasap!*tsktsk.....laki sapaaaaaaaalaTUH!*


"Hi.Saye "wudak wotak".Name ni mak uda saya yang kasik.Suka2 dia ja tau!Name sebenar yang mak ayah saye kasik shhedap....Aleesya.Mak uda memang,suka usik saye,suka buat saya nanges.Tapi saya kuatkan hati dan tetap maintain wat muke someyy!Weeeee.Saye kan,suka sangat kalau kena dukung.Kalo dapat berguling ker,meneyrap ker,bagi sepah barang ker,gigit2 benda ker...meeeeeeeemangLAH saye suka.Bagi kat saya jer!Okiela..nak sambung main..bai!"  
 

Biler kebosanan mencapai tahap MAX,bila keja berlambak ada tapi dah sampai satu tahap dibuat2 tak nampak...hasilnya akan TERjadilah aksi2 seperti gamba di atas.Muke yang lapo campor 'high' sebab tak cukup tido biler ternampak kemere DSLR adek yang bajet nak jadik photog terhebat di pasaran...SEKIAN.

Comments

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..