"Naked Chep" back on act ~ Mari masak SAMBAL UDANG tervaikk!


















Idokla teman cakap yang resipi teman neh SEDAAAP bebonar or teman neh memang GILER pandai,terror masak.Kire bolela.Lepasla kalo nak masak mender2 yang tak baper complicated.Kater still belaja2.Try and error itew harusss.Okela kan tadak lagi yang "fhitam" or "fhensan" lepas makan masakan aku jauh lagi yang kene admit kat ICU..huhu..Kira pencapaianlakan?Ade gak inisiatif aku nak masak,nak cube,nak try.NGKO ade..?^_^


SAMBAL UDANG version tarak fhetai


Haa,yang neh version yang dengan "fheetai"..tegodass ka?? Dua2 version neh leh gune resepi yang same.Yang ada fheetai neh cili(kering)dia aku blend kendiri..


Oang kata "Sharing is Caring" kan?So tamo cakap banyak,jom aku tunjuk bahan2 ngan cara2 (cara aku oke) masak (read: mencampak!) SAMBAL UDANG tervaiikk aku neh.First sekalik jom tengok aper barang yang aku guna tuk masak mender alah neh.


BAHAN KENE ADER
4 biji bawang besar (potong melintang tebal2 macam onion ring)
Udang puteh (nak guna udang galah pun tarak hal!) sekilo
Cili boh or cili kering + cili idop (kasik blender eh) or dalam kes aku kali neh laki aku suh gune cili boh brand "Puteri" (tak sedap,kire laki aku punya pasalla..kan?) 
Kunyit
*Garam
*Gula
Minyak

*secukop rase korangla
 

TUNGGU APALAGI..JOM MASAK!

1.Memule,gaulkan udang tadi ngan sikit garam same kunyit.Then goreng udang tadi sampai tuka jadi kaler pinkish or orangy (kejap ja taw,kasi hap cook ja)





2.Then tos udang tadi dan ketepikan.Gunakan minyak yang goreng udang tadi tuk tumiskan cili puteri (yang neh laki akula request.Ikutla korang nak gune cili ape : Boh bole,yang blender sendirik pun bole jer)


                                        
3.Tumis cili tadi sampai naik bau,then masukkan sikit air (kalau ko suka sambal tu banyak kuah letakla banyak sket airnya..)Last sekali masukkan udang sama bawang dalam cili yang tenga masak tu and tumis for few minutes sampai mendidih.




4.Masukkan garam and gula secukup rasa n da siap untuk dihidang!


                                             


5.Wajeeeb cuba resepi yang banget simple lagi sonang nak buat neh!Sekejap jek siap.Tak cerewet,tak payah pakai banyak ingredient pun!Try jangan tak try oke."da naked chepp" now signing OFF...babai!

Comments

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..