"my mother tongue"








Ader citer lawak yang jadik semalam petang yang aku mo story. Kalo mo denga woke continue,kasi pasang mata,scroll down baca.Ta minat kalu,tapa,tara paksa. Wokeh???Ekceli da few days aku rasa cam "zombie jadian"pasal tak cukop tido.Salah sendirik.Tapi 'kecintaan' yang satu ineh seyesly mengatasi segala.. *sile abaikan ayat poyo neh-mekasih*Aku gagahi juak jejak opis,melayan keje,(keje ker?kije oke,ada 'cctv' lagik!)meredah jengg cam selalu.Kate tak makan saman."Zombie2 pun zombiela..yang pasti idop musti terus!Tambah lagi hari neh,hari gaji.Merangkap gakla as "hari mari lumba meng"zero"rizedkan akaun!".Aksi bekejaran ke bank,bukak mybank2u bayo tu,transfer neh da jadik agenda wajib everymonth.Aku rase sume pun lebey kurang..kan?




























Kaedahnye,petang tadi teringinla nak balik awal tapi hareem...cam biasakla.Propa lebey.By 6pm gak baru kuo opis.Hasil n akibat yang berpunca dari kepenatan, kelotihan,menunggang "sang kancil" meredah kesesakan laluan KJ-Gombak yang tak berkesudahan yang aku lalui semalam,da sebabkan kesengalan tahap gaban aku datang melanda.N mangsa kali neh sapa lagi kalo bukan 'hero kecik' aku,si danial!Al-kisahnye,aku neh memang pantang kalo ade oang dribe kete ala2 "sipu khinzir" or ala2 blur2 mangkuk, memangla wat aku hangin!Mulalakan nak suh aku komplen,jadi bebel ar sengsorang.Ate,otw balik dari amek si danial kat umat 'totuk'nye,aderla si hamba allah yang duk fharking kete avanzanya kat bahu jalan yang agak xberaper nak 'bahu'.Lebey pada ketenga yang occupied almost hap da jalan.Drebarnya duk ada dalam kete. 

"Mengamik anak cam akula neh,kowt yer pun agak2la fharking tuuu.." bisik ati aku yang ala2 kepochik.Elok aku toleh depan ade kete on the opposite side mo lalu jugakla.Sudohh!Jadik sempit,tak jeluihla keta tu mo lalu.Lam ati,aku da setat berapi,pasaila si avanza neh tamo kedepan sket..Lama pastu baru dia bergerak. Aku apalagi,dengan tak semena2 terkelua plak ayat/ dialog berangin aku neh.....

"Apala..drebar neh.Ada keta nak lalu,bukan dia nak ketepi.Apala.Pila tepi sket.Bukannya tak jell'iuh(kena imagine aku sebut dialog neh ngan loghat Kedah oke!)

"Ibu..ibu cakap bahasa apanie???"danial mencelah. Nak taw macamana rupa danial time dia dengaq aku cakap loghat utara??Adela sket seghupe neh
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

























Aku apalagi,tambah gatai,datang "mude" getik pi usik si danial lagi^_^

"Apaa hang cakap danial?..Sungguh,betui'la ibu habaq neh.."kuikuikuikui.Tambah kerutla muka danial denga aku cakap.

"Ibu tamola cakap bahase neh,cakapla bahase yang biasa..." ngan nada kesian danial mintak kat aku

"Laa,bahasa apaa?Da betuila ibu duk habaq hang neh"
























Terkehkeh aku gelak.Lawak giler tengok si danial yang ala2 terkujat denga "out of da blue" ibu dia cakap loghat utara!

Comments

Popular posts from this blog

I HEART Bali - Romantica D'Amor Dinner and our last day of jalan2!

1st Annivesary@Konsert Gemuruh Double Trouble!Part2..n abesh

Missing..